Mary Celeste rejtélye
Minden idők leghíresebb kísértethajója a Mary Celeste.Amikor megtalálták,az Atlanti-óceánon hánykolódott,életnek semmi jelét nem mutatta.Több mint egy évszázaddal azután sem,hogy felbukkant,senki nem talált választ a hajó rejtélyeire.
A Mary Celeste egy négyszögletes vitorlájú brigantin,1872 november 4-én ,a New York-i East Riverről indult az olaszországi Genova felé,nyers alkoholt szállítva.Fedélzetén volt a 37 éves amerikai kapitánya,Benjamin Spooner Briggs,első tisztje Albert Richardson és hét tagu legénysége.Az alsó fedélzeten tartózkodott még a kapitány felesége,Sarah és két éves kislánya Sophia.November 24-én Briggs bejegyezte a hajónaplóba,hogy meglátta az Azori-szigeteket.Az időjárás viharos volt,ezért néhány vitorlát be kellett vonni.November 25-én a hajó helyzetének meghatározása szerepelt a hajónaplóban.Ez volt az utolsó bejegyzés.Tiz nappal később a Dei Gratia britt brigantin vette észre a céltalanul sodródó Mary Celeste-et.David Moorehous kapitány csónakot küldött annak kiderítésére,hogy mi történt a másik hajón.A csónakkal átküldött három ember egyetlen élő vagy halott embert sem gyereket nem talált a hajón.A kapitány kabinjában állt Mrs.Briggs paliszanderfából készült harmóniuma,rajta egy kottával,mintha valaki egy darab lejátszása közben hagyta volna ott a hangszert.A varrógép az asztalon állt.A kis Sophia játékait gondosan elrakták.A legénység szálláshelyén kiteregetett ruhák lógtak a szárítókötélen.Ruhák hevertek a priccsen,szárazon és összehajtogatva.A hajó konyhájában megtörténtek a reggeli előkészületei,de még csak a terítékek fele volt az asztalokra kirakva.Moorehouse kapitány vontatni kezdte a Mary Celese-et.Gibraltár felé tartva,a kapitánynak volt ideje arra,hogy arejtélyen töprengjen.Különböző elméleteket gyártott a Mary Celeste titkára,de mindegyikre talált ellen érvet is.A kapitány első érve az volt,hogy vihar során hagyták el a hajót.De akkor hogyan lehetett a töretlen tányérok és dísztárgyak mellett még egy nyitott üvegecske is tele köhögés elleni sziruppal a kapitány kabinjában?Talán lázadás történt?Semmilyen kűzdelemre utaló jelet nem találtak.A lázadók akkor miért hagyták el a hajót áldozataikkal együtt?Talán túl sok víz szivárgott a hajóba?A rakodótérben három lábnyi víz állt,de ez normális mennyiség tíz nap alatt egy régi faácsolatú hajó esetében.Kilenc alkoholos hordót találtak érintetlenül,a tizediket csapra verték.Lehet,hogy a legénység tivornyába kezdett?Semmi sem utalt erre,a fedélközben teljes rend uralkodott.Pánikra vagy rémületre semmilyen jel nem utalt.Briggs kapitány egyik utolsó cselekedete az volt,hogy főtt tojásának a tetejét levágta,de tányérján érintetlenül hagyta.Mind közül a legrejtélyesebb kérdés,hogy hogyan lehetséges hogy a Mary Celeste 5 napon át és tíz mérföldön keresztül megtartotta eredeti útvonalát?Amikor a Dei Gratia találkozott a rejtélyes hajóval,Moorehous kapitány balcsapáson vitorlázott.A Mary Celeste-et pedig jobbról érte a szél.Elképzelhetetlen,hogyan tarthatta az útvonalat a rejtélyes hajó,ha vitorlái ebben a helyzetben álltak.A hajónapló utolsó bejegyzése óta valakinek több napon kersztül a hajón kellett tartózkodnia.Moorehouse kapitány december 13-án vontatta be a Mary Celeste-et Gibraltár kikötőjébe.Az eredménytelen nyilvános vizsgálat után ő és emberei megkapták a megérdemelt mentési jutalmat.
A hajót rendbe hozták és eladták,de a balsors tovább üldözte.A tengerészek nem akartak rajta utazni,mivel úgy hitték,hogy a hajó el van átkozva.A Mary Celeste tizenhétszer cseréltgazdát,majd végül 1884-ben Haiti közelében korallzátonyra futott és elsüllyedt.
~~~
Kedves olvasómnak Pál Istvánnak Hajógépész technikus,
Lisburn Észak-Irország,ezúttal szeretném megköszönni elektrónikus levelét,melyben kiegészíti a rejtélyes "Mary Celeste" történetét,melyet alább olvashatnak.
Kedves Klára!
Úgy harminc éve, mint "leendő" hajózási szakember, magam is sokat olvastam a tengerek titokzatos varázslatairól.
Azóta persze már megsokasodtak halántékomon a fehér szálak, de "mintha csak tegnap lett volna"!
Cikke a "Mary Celeste" -ről nagyon megragadott. Viszont van egy pár lényegtelennek tűnő részlet,, amit érdemes lenne beleszőni, mégha a megoldáshoz nem is visz közelebb.
A hajónak, ez volt az első útja ezen a néven: eredeti neve "The Amazon", amit pont azelőtt változtattak meg, hogy Nov. 4-én Benjamin Spooner Briggs kapitány elindult vele. (A tulajonosi konzorcium felajánlotta neki a hajó részvényeinek a harmadát, ami elég becsületes tiszteletdij egy útért. Én lehet, hogy gyanakodtam volna!)
Morehouse Kapitány nem vette vonatókötélre a "Mary Celeste"-t a "Dei Gratia"-val, hanem beosztotta rá elsőtisztjét, Oliver Deveau-t Augustus Anderson és Charles Lund matrózokkal, majd "szélnek eresztette" őket azzal, hogy .Gibraltárban vár rájuk.
Nem akarok igazán szőrszálhasogatónak tűnni, de Mrs Briggs hangszere nem harmónium volt, hanem melodeon.
Ezek játékmódjukban és talán hangjukban sem térnek el egymástól, kinézetre is teljesen hasonóak, a különbség csak az, hogy mig a harmónium lábpumpái légnyomást idéznek elő, a melodeonban ezek vákumot csinálnak,
A hajó Tiz napon át vitorlázott felügyelet nélkül, ezalatt ötszáz mérföldet tett meg relytélyesen megtartva irányát
A biróság 1873 Márc. 10-én 1.700- font jutalmat itélt oda Morehouse -kapitánynak és személyzetének, ami a hajó és rakománya értékének csak 15 százaléka volt (Én ennyiért nem kockáztattam volna egyetlen emberem életét sem, hanem csendben visszavittem volna a hajót oda, ahol találtam.)
A személyzet eltünésének számtalan magyarázatát kifejtették már, a legmeghökkentőbbre (Az igazira?) azomban csak negyven évvel később derült fény.
1913-ban Howard Linford egy Hampstead-i (London egy városrésze) iskola igazgatója bejelentette, hogy érdekes kéziratra talált abban a hagyatékban, melyet iskolaszolgája, Abel Fosdyk testált rá a halálos ágyán.
Fosdyk leirta, hogy be nem jegyzett, potya- utasa volt Briggs Kapitány hajójának. Egyszer a kapitány úgy találta, kislánya veszélyben van, mikor önfeledten a hajóorrban játszik,
Ekkor kiadta a hajóácsnak, hogy egy felforditott asztalból csináljon neki egy biztonságos emelvényt. Hogy rögzitse, a hajóács néhány sérülést ejtett a fedélzet és a palánk deszkáin. -Megmagyarázhatatlan bemetszéseket tényleg találtak a hatóságok a hajóorrban, mikor Gibraltárban átvizsgálták. Egy nyugodt napon a kapitánynak vitája támadt az elsőtiszttel, hogy lehet -e ruhában is úszni, Az eléggé labilis lelkialkatú (mondhatni: hülyébb, mint Zámbó Jimmy)parancsnok, hogy bizonyitsa igazát, átugrott a palánkon, majd mindenki a hajóról egy emberként szaladt fel erre a rozoga tákolmányra, hogy jobban lássanak,és az velük együtt hullott a tengerbe. (Bocs, Jimmy!)
A hajó utolsó tulajdonosai Boston-i üzletemberek voltak, akik erősen túlbiztositották, majd Haiti-re küldték.Ott szép és nyugodt időben kapitánya szándékosan egy korallzátonyra vezette. A csalásra fény derült, ő is és felbujtói is biróság elé kerültek, miközben a "Mary Celeste" földi maradványai szépen elporladtak a Karib- tengeri korallzátonyon.
Köszönöm, hogy drága idejét soraim olvasására szánta
Tisztelettel: Pál István Hajógépész technikus
Lisburn Észak-Irország